42 kilometrus garais Ofotenas dzelzceļa posms Norvēģijā tika izbūvēts 19.gadsimtā, lai eksportētu dzelzsrūdas no "Eiropas Klondaikas" Zviedrijas ziemeļos. Otrā pasaules kara gados pie dzelzceļa galapunkta Narvikā notika kaujas starp nacistisko Vāciju un Sabiedroto spēkiem. Taču mūsdienās pa Norvēģijas neskartās dabas ainavu kursē "Arktiskais vilciens", ar kuru virtuālā braucienā aicinām aicinām doties arī tiešsaistes žurnāla "Klik" lasītājus.

ABONENTIEM ABONENTIEM

Maršruta sākums ir interesantas un neparastas vēstures apvītajā Norvēģijas ziemeļu ciemā Narvikā, bet tas beidzas pie Zviedrijas robežas. Tā ir Norvēģijas vistālāk uz ziemeļiem esošā dzelzceļa līnija. Fjordi, kalni, neskarta daba - tā ir aina, kas divas līdz četras stundas garā brauciena laikā zib gar logu, vilcienam traucoties pa tām pašām sliedēm, pa kurām ik gadu tiek transportēti 15 miljoni tonnu dzelzs.

No "Eiropas Klondaikas" līdz nacistiem

Zviedrijas ziemeļos 17.gadsimtā tika atklātas bagātīgas dzelzsrūdas, taču vēl vairākus gadsimtus pēc tam lielākā problēma bija to izvešana no tobrīd neskartajām Zviedrijas ārēm. Tika izmēģināti pat ziemeļbriežu pajūgi. Taču efektīvs risinājums radās tikai 19.gadsimta sākumā, kad tika izgudrota tvaika lokomotīve. 

Sākumā tika izskatīts variants dzelzceļu būvēt otrā virzienā - uz Botnijas līča un Baltijas jūras pusi. Britu investori šādu projektu pat sāka, taču, tā kā jūra ziemā aizsala, šī doma tika atmesta. Tā vietā dzelzceļš tika izbūvēts līdz Norvēģijas ziemeļrietumu piekrastei, ko silda Golfa straume.