Kad domājam par augļiem, ogām un dārzeņiem, skaidri zinām, ka tie ir ne vien ļoti gardi, bet arī neatņemama veselīga uztura sastāvdaļa – vitamīni, antioksidanti, minerālvielas – daudz vērtīga mūsu organismam. Bet vai varam vasaras sezonā pieēst visa labā tik daudz, lai pietiktu visai ziemai, kurus dārzeņus un augļus iekļaut savā ēdienkartē un vai no kādiem atteikties? Uz šiem jautājumiem atbild uztura speciāliste Jevgēnija Jansone.

ABONENTIEM ABONENTIEM

Kāpēc vispār vajadzīgi vitamīni un antioksidanti, minerālvielas?

Tas ir pamatu pamats, lai mēs normāli eksistētu. Lai izstrādātos hormoni, normāli darbotos imūnā sistēma.

"Antioksidanti palīdz cīņā ar oksidatīvo stresu. Kas tas ir? To izraisa brīvie radikāļi jeb ķīmiskie elementi, kas rodas vielmaiņas procesā, un, ja tie ir līdzsvarā ar antioksidantiem, kas ir sēnēs, augļos, ogās, dārzeņos, tad viss ir kārtībā, bet, ja antioksidantu pietrūkst, tad sākas šūnu bojājums, kas ilgtermiņā var izraisīt dažādas slimības, pastiprināt vēža risku, bojāt DNS. Tas gan notiek ļoti lēnām, tomēr ķermenis par oksidatīvo stresu var sniegt zīmes, piemēram, kļūst sausa āda vai tā ātrāk noveco," stāsta Jevgēnija.

Visdažādākie augļi, ogas un dārzeņi, īpaši vasaras sezonā mums ir pieejami plašā klāstā. Kā tos izvēlēties? Protams, pirmais, kas spēlē būtisku lomu ir mūsu gaume - ēdam to, kas garšo, tomēr, ja vēlamies savu organismu iepriecināt ar vērtīgām vielām, tad mūsu augļu un dārzeņu porcijām ir jābūt gana lielām un pēc iespējas daudzveidīgākām un krāsainākām. Kāpēc krāsainākām?