Eko, bio, organisks. Šie un vēl citi daudzi nosaukumi rindojas kārtu kārtām uz dažādiem veikalos nopērkamo preču iepakojumiem – šampūna pudelēm, krēmiem, elektroprecēm, apģērbiem. Taču ļoti bieži potenciālais pircējs, kurš, labu gribot, ir gatavs atvērt maku “zaļo” produktu iegādei, tiek maldināts.

ABONENTIEM ABONENTIEM

Eko, bio, organisks. Šie un vēl citi daudzi nosaukumi rindojas kārtu kārtām uz dažādiem veikalos nopērkamo preču iepakojumiem – šampūna pudelēm, krēmiem, elektroprecēm, apģērbiem. Taču ļoti bieži potenciālais pircējs, kurš, labu gribot, ir gatavs atvērt maku “zaļo” produktu iegādei, tiek maldināts.

Šāda negodīga mārketinga prakse tiek saukta par “greenwashing” jeb zaļmaldināšanu un ir plaši izplatīta gan Latvijā, gan ārvalstīs.

Tādi atpazīstami apģērbu pārdošanas zīmoli kā “H&M”, “Asos”, “Zalando”, “Boohoo” un citi ir apgalvojuši, ka viņu pārdotie apģērbi ir ražoti no ilgtspējīgiem materiāliem, jau ziņots vietnē “Euronews”.

Tomēr “Changing Markets Foundation” (CMF) veikto pārbaužu laikā noskaidrojās, ka tā tomēr nav tiesa. Piemērs: “Asos” pārdotās bikses, saskaņā ar interneta platformas norādīto informāciju, ir ražotas no mono-materiāla, kas ir otrreiz pārstrādājams (“recycled”), kamēr auduma sastāvā ir 54% neilona un 46% poliestera – kombinācija, ko ar mūsdienu tehnoloģijām pārstrādāt ir neiespējami, ziņo CMF. Tāpat atklājās, ka pircējus līdzīgā veidā maldina 60 procenti no Lielbritānijas un Eiropas modes kompānijām, to vidū ir arī jau minētie “H&M” un “Zara”.