Degvielas uzpildes stacijās redzam – benzīna cenas jau ilgāku laiku ir zemākas nekā dīzeļdegvielas cenas, lai gan iepriekš šāda situācija teju nebija iedomājama. Turklāt – visā pasaulē briest nopietna “dīzeļa krīze”. Vai tā skars arī Latviju?

Starptautiskā enerģētikas aģentūra (IEA) brīdinājusi, ka pieaugošās dīzeļdegvielas cenas turpinās izdarīt spiedienu uz preču un pakalpojumu cenām, ļaujot pieaugt inflācijai. Turklāt situāciju tirgū var apgrūtināt arī sankcijas pret Krieviju – jau no pirmdienas spēkā stājas liegums importēt Krievijas jēlnaftu.

“Naftas pārstrādes rūpnīcu kapacitātes palielināšana varētu mazliet atvieglot situāciju dīzeļdegvielas tirgū. Tomēr, lai nonāktu līdz tam, jārēķinās, ka cenas varētu turpināt kāpt, un tas var negatīvi ietekmēt pieprasījumu pēc dīzeļdegvielas. Tas tirgū var radīt lielu disbalansu,” paziņoja IEA novembra ziņojumā.

IEA norāda, ka, ņemot vērā sankcijas, kas stājas spēkā pret Krieviju 5. decembrī un vēlāk 5. februārī jau gatavajiem naftas produktiem, nozīmē to, ka tirgum būs jāatrod jauns piegādes avots aptuveni vienam miljonam barelu diennaktī naftai, dīzeļdegvielai un benzīnam.

“Dažu mēnešu laikā gandrīz katrs reģions uz mūsu planētas pieredzēs iespējamas briesmas, ko radīs potenciāls dīzeļdegvielas trūkums. Tāpat jāatceras par arvien pieaugošo inflāciju un ekonomiskās izaugsmes palēnināšanos,” brīdina aģentūra “Bloomberg”.

Dīzeļdegvielas pieaugošās cenas visā pasaulē var radīt dramatisku efektu, piemēram, vēl vairāk pastiprinot inflācijas pieaugumu.

Gan benzīna, gan dīzeļdegvielas cenas ir piesaistītas jēlnaftas cenām. Tomēr ņemot vērā atšķirīgos piegādes ceļus, daudzviet pasaulē dīzeļdegvielas cenas ir strauji pieaugušas un pārliecinoši apsteigušas benzīna cenas.

Paredzams, ka visā pasaulē gaidāms dīzeļdegvielas cenu pieaugums, turklāt - arī pastāv bažas par iespējamu dīzeļdegvielas trūkumu. Vai un kā tas varētu skart Latviju?

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X